Ale tak jak teraz spojrzałam to korespondencja sztuk wasza jest fajna dosyc [nasz to była
].
Wklejam.
KORENSPONDENCJA SZTUK
1. Na wybranych przykładach literatury, malarstwa i filmu przedstaw motyw tańca.
2. Dzieła Szekspira i ich teatralne i filmowe realizacje. Omów na wybranych przykładach.
3. Dzieło literackie a jego adaptacja filmowa. Co, Twoim zdaniem, bardziej przemawia do współczesnego odbiorcy? Uzasadnij swoją opinię.
4. Omów rolę filmu w upowszechnianiu literatury na wybranych przykładach.
5. Młodopolskie fascynacje sztuką i ich odzwierciedlenia w literaturze.
6. Kultura Podhala w literaturze, architekturze, rzeźbie i malarstwie.
7. Tatry jako inspiracja twórczości literackiej i malarskiej. Dokonaj analizy dzieł.
8. Królestwo piekieł i jego przedstawiciele w literaturze i sztuce. Zaprezentuj funkcjonowanie tego motywu w literaturze.
9. Przedstaw literackie i filmowe losy Żydów w czasie II wojny światowej. Odwołaj się do wybranych przykładów.
10. Wizerunek anioła w literaturze i sztuce. Omów i oceń różne przedstawienia tego motywu.
11. Uprzedmiotowienie człowieka jako problem w literaturze i sztuce (np. Tadeusz Kantor, Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor). Omów i zinterpretuj zjawisko na wybranych przykładach.
12. Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie (np. H.Sienkiewicz, J.Matejko). Dokonaj analizy porównawczej dzieł.
13. Strój jako element znaczący w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
14. Scharakteryzuj motyw rozstania w literaturze i sztuce. Omów jego znacznie
w wybranych dziełach kultury.
15. Omów motyw mogił w literaturze i sztuce. Przedstaw temat, odwołując się do wybranych utworów.
16. Język filmu i język literatury. Porównaj dzieło literackie i jego adaptację filmową.
17. Przedstaw kodeks Bushi-do w literaturze i sztuce. Odwołaj się do wybranych dzieł literackich i malarskich.
18. Omów różnorodne motywy pożegnania w literaturze i sztuce. Odwołaj się do wbranych dzieł literackich, malarskich, filmowych.
19. Walka dobra ze złem w literaturze i sztuce – omów i oceń różne przedstawienia tego motywu.
20. Przedstaw różnorodne kreacje postaci Żydów w literaturze i sztuce.
21. Porównaj katastroficzne i dekadenckie wizje i obrazy zagłady w wybranych dziełach literackich i filmowych.
22. Filmy Kieślowskiego jako interpretacje trudnych wyborów i dróg życiowych współczesnego człowieka. Omów wybrane przykłady.
23. Literackie i artystyczne wizerunki cierpienia. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
24. Ludowe inspiracje w literaturze i sztuce. Przedstaw zagadnienie, opierając się do przykładów z różnych epok.
25. Inspiracja mitologiczna w malarstwie, rzeźbie oraz we współczesnej poezji.
Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty poetyckie polskich poetów współczesnych oraz dzieła sztuki.
26. Sztuka gotyku jako inspiracja dla literatury, muzyki i filmu. Omów temat analizując wybrane dzieła literackie, muzyczne i filmowe.
27. Wydarzenia w kopalni ‘Wujek’. Przedstaw trzy głosy w tej samej sprawie: poezja, film, publicystyka.
28. Adaptacje teatralne i filmowe wybranych utworów dramatycznych. Porównaj sztuki teatralne i ich literackie pierwowzory. Oceń adaptacje.
29. Omów na wybranych przykładach literackich, filmowych i malarskich motyw artysty, np. cygana, wieszcza.
30. „Tylko wybrańcy dostają się do nieba pamięci” (Jerzy Andrzejewski). Uzasadnij, których twórców literatury i sztuki uznajesz za godnych wyróżnienia.
31. Kulturowe wyobrażenia śmierci na przestrzeni wieków. Dokonaj analizy porównawczej
32. Kulturotwórcza rola Kościoła i jego symbolika. Omów na wybranych przykładach.
33. Wykaż związki literatury i malarstwa z losami narodu na przykładzie dwóch wybranych epok.
34. Piosenki Jacka Karczmarskiego i ich dialog z kulturą. Omów na wybranych przykładach.
35. Ewolucja gatunków dramatycznych. Dokonaj analizy porównawczej wyznaczników gatunkowych na wybranych przykładach literackich i adaptacjach teatralnych.
36. Przedstaw różne koncepcje piękna ludzkiego ciała w literaturze i sztuce.
37. Hagiografia piórem i pędzlem malowana. Zanalizuj zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów.
38. Artystyczne interpretacje pejzażu wiejskiego w literaturze i sztuce. Dokonaj analizy porównawczej dzieł.
39. Kraków – miasto wybitnych twórców kultury. Wykaż inspirującą rolę miejsca twórczości.
40. Specyfika teatru telewizji. Omów zagadnienie na przykładzie dwóch różnych form teatralnych.
41. Negatywny bohater, czarny charakter. Ukaż sposób i cel kreowania takich postaci
w wybranych dziełach literackich i filmowych.
42. Zapis smutku w literaturze i muzyce. Zanalizuj temat, odwołując się do do różnych utworów.
43. Literackie i filmowe obrazy bohaterów w sutannie i w habicie. Przedstaw temat na wybranych przykładach.
44. Pory roku jako temat literacki i malarski. Omów zagadnienie na przykładzie różnych dzieł.
45. Kobieta widziana oczami malarza, rzeźbiarza i poety. Dokonaj analizy porównawczej wizerunków kobiet w wybranych przez Ciebie dziełach sztuki.
46. Malarstwo wielkich mistrzów jako inspiracja dla literatury współczesnej. Omów
na wybranych przykładach.
47. Artysta jako bohater literacki. Przedstaw zagadnienie na wybranych tekstach literackich różnych epok.
48. Związek człowieka z ziemią. Omów na wybranych przykładach literackich.
49. Omów piękno życia w literaturze renesansowej.Odwołaj się do wybranych przykładów.
50. Omów rolę wizji, snu i proroctwa w literaturze polskiej. Odwołaj się do wybranych przykładów.
51. Literackie poszukiwania nauczyciela i mistrza. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane utwory z różnych epok.
52. Literackie poszukiwania ładu świata i sensu ludzkiej egzystencji. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych epok literackich i ich bohaterów.
53. Motyw kata i ofiary w literaturze XX wieku. Omów na wybranych przykładach.
54. Przemiana wewnętrzna jako motyw literacki i ważny element, określający osobowość wybranych bohaterów. Omów na wybranych przykładach.
55. „Człowiek nie może żyć bez miłości”. Omów myśl Jana Pawła II, odwołując się do znanych Ci utworów literackich i własnych przemyśleń.
56. Omów motyw zbrodni i kary w wybranych utworach literackich.
57. Władza – powołanie, zobowiązanie, zaszczyt, namiętność, pokusa... Omów motyw władzy na wybranych przykładach dzieł literackich różnych epok.
58. Omów najciekawsze, Twoim zdaniem, literackie portrety bohaterów skazanych na rozstanie i samotność.
59. Porównaj romantyczny i pozytywistyczny wizerunek patrioty. Odwołaj się do wybranych przykładów literackich.
60. Moralni i niemoralni bohaterowie literatury. Omów kreacje literackie na wybranych przykładach.
61. Futurystyczna koncepcja świata. Omów na wybranych przykładach literackich.
62. Nauczyciele i uczniowie w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach.
63. Porównaj „Trylogię” Henryka Sienkiewicza i jej ekranizację w reżyserii Hoffmana.Brunona Schulza to reprezentatywna dla I połowy XX wieku sztuka awangardowa.
64. Afrodyta – Wenus. Przedstaw motyw mitycznej bogini piękności w literaturze i sztuce.
65. Przedstaw plastyczne i literackie obrazy okrucieństw wojny. Odwołaj się do wybranych przykładów.
66. Zaprezentuj dwie koncepcje sztuki, porównując posąg „Dawida” wyrzeźbionego przez Michała Anioła i Berniniego.
67. Literackie i filmowe portrety dzieci i młodzieży. Omów, sięgając do wybranych przykładów z literatury i filmu XX wieku.
68. Biblia filmowa. Na podstawie wybranych filmów i ich źródeł literackich omów sposób traktowania tematu w filmie i w literaturze (np. „Pasja”, „Jezus z Nazaretu”
wg Romana Brandstaettera, „Piłat inni” Andrzeja Wajdy wg „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa).
69. I co dalej? – kontynuacje, uzupełnienie miejsc pustych w Piśmie św. Wskaż i omów na wybranych przykładach sens i cel dopisywania losów drugorzędnym postaciom biblijnym (np. „Barabasz” Para Lagerkvista, „Listy Nikodema” Jana Dobraczyńskiego, „Hagar na puszczy” Kornela Ujejskiego).
70. Pytać o Judasza, to pytać o wartości. Przedstaw biblijną postać w oparciu o teksty literackie i filmowe.
71. Miasto futurystów. Omów temat na podstawie wybranych dzieł.
72. Poeci w mieście. Opracuj temat na podstawie samodzielnie wybranych autorów.
73. Moje miasto (lub okolica) jako źródło inspiracji artystów i temat ich dzieł.
74. Filmowe adaptacje dzieł romantycznych. Zaprezentuj i skomentuj wybrane dzieła.
75. Historia w dziełach literackich i filmowych adaptacjach. Omów zagadnienie, porównując wybraną powieść i jej ekranizację.
76. Powstanie styczniowe w literaturze i filmowych adaptacjach dzieł o tym wydarzeniu historycznym. Porównaj wybrane utwory.
77. Władca Pierścieni J.J.R. Tolkiena i adaptacje filmowe tego dzieła. Omów zagadnienie i oceń adaptacje.
JĘZYK
1. Język nagłówków prasowych. Określ ich funkcję, stylistykę i budowę gramatyczną.
2. Omów język i styl przykładów epistolografii z różnych okresów literackich.
Wskaż przyczyny różnic słownictwa, frazeologii i składni.
3. Zanalizuj zjawisko nowomowy na przykładach XX wiecznych tekstów literackich
i publicystycznych.
4. Czy nie pożyczać to dobry zwyczaj? Dokonaj analizy funkcji zapożyczeń
we współczesnej polszczyźnie.
5. Frazeologizmy i ich funkcje w poezji. Zanalizuj zjawisko na wybranych przykładach.
6. Język sposobem charakteryzowania bohatera. Spośród postaci literackich wybierz kilku bohaterów i uzasadnij tezę.
7. Sztuka retoryczna i jej przemiany. Zanalizuj temat odwołując się do wybranych tekstów epoki staropolskiej.
8. Dokonując analizy języka różnych reklam, wyjaśnij, jaki obraz świata one kreują.
9. Neologizmy artystyczne w twórczości Bolesława Leśmiana. Omów ich strukutrę
i funkcję.
10. Mowa ezopowa. Zanalizuj figury języka ezopowego w wybranych utworach literackich.
11. Język artykułów prasy młodzieżowej. Oceń jego wpływ na kulturę języka młodego czytelnika.
12. Omów komizm słowny. Przedstaw sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
13. Dokonaj analizy języka piosenek jednego z zespołów lat dziewięćdziesiątych
i późniejszych. Wyjaśnij zasadność doboru środków wyrazu.
14. Tak jeszcze mówi mój dziadek, a tak mówię ja. Dokonaj analizy porównawczej języka dwóch pokoleń.
15. Omów wpływ języka bohaterów wybranej rodzimej telenoweli lub serialu TV
na słownictwo Twoich rówieśników.
16. Język sprawozdawców sportowych. Na wybranych przykładach dokonaj analizy słownictwa, frazeologii oraz składni.
17. Język internetowych grup dyskusyjnych – zubożenie czy wzbogacenie współczesnej polszczyzny? Zaprezentuj własne stanowisko w tej kwestii.
18. Na wybranych przykładach przeprowadź analizę językową „Listów do redakcji”
w pismach kobiecych.
19. Na wybranych przykładach przeprowadź analizę językową „Listów do redakcji”
w pismach młodzieżowych.
20. Barbaryzmy w piosenkach i filmach ważnych dla współczesnej młodzieży.
Dokonaj analizy wybranych przykładów.
21. Dokonaj analizy językowej wybranych tekstów kabaretowych.
22. Omów język polityków. Zanalizuj zjawiska językowe z zakresu leksyki, składni i frazeologii na wybranych przykładach
23. Na podstawie zebranego przez Ciebie materiały badawczego omów cechy gwary śląskiej.
24. Język w domu, w pracy, w szkole. Zanalizuj istotę zjawisk językowych.
25. Mowa zakochanych w literaturze staropolskiej i dziś. Dokonaj analizy i porównania wybranych przykładów.
26. Dokonaj analizy gwary uczniowskiej Twojej szkoły. Zanalizuj zjawisko i oceń jego występowanie.
27. Przedstaw różne sposoby opowiadania o doświadczeniach wojennych (narracja, język). Omów na podstawie znanych ci utworów.
28. Kultura języka we współczesnych mediach. Oceń poprawność językową wybranych audycji radiotwych i telewizyjnych. Omów kryteria, jakimi się posłużyłeś.
29. Dokonaj analizy językowej i kulturowej przysłów polskich. Omów wybrany obszar tematyczny.
30. Muzyka „disco polo” to największy kicz językowy. Przedstaw temat w oparciu o analizę wybranych tekstów. Omów kryteria jakimi się posłużyłeś.
31. Przedstaw staropolski obyczaj na przykładzie wybranych związków frazeologicznych, funkcjonujących we współczesnym języku polskim.
32. Tak mówią politycy Rzeczypospolitej. Scharakteryzuj język trzech polskich polityków i poddaj go ocenie.
Omów język wartości grup hiphopowych na podstawie tekstów piosenek wybranych polskich zespołów hiphopowych.
33. Kampania wyborcza, czyli jakie wartości zwyciężają i co znaczą? Dokonaj analizy pól semantycznych wybranych słów wartościujących.
34. Gwara śląska jako skarbnica archaizmów językowych w wybranych tekstach gwarowych. Wskaż i omów cechy językowe, które zniknęły we współczesnej polszczyźnie.
35. Gwara żywa czy martwa? Korzystając z tekstów pisanych i nagrań rozważ problem odwołując się do gwary swojego regionu.