§ 36.UCZEŃ MA OBOWIĄZEK:
1)przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły,
2)punktualnie stawiać się w szkole i na każdą lekcję umieszczoną w tygodniowym planie zajęć,
3)uczęszczać regularnie na lekcje i wybrane zajęcia pozalekcyjne, a każdorazową nieobecność spowodowaną chorobą lub ważną przyczyną usprawiedliwić u wychowawcy klasy,
4)aktywnie uczestniczyć w lekcji, koncentrować uwagę na omawianych zagadnieniach, systematycznie i rzetelnie przygotowywać się do lekcji,
5)pracować sumiennie na miarę własnych uzdolnień,
6)brać udział w organizowanych przez szkołę lub klasę imprezach, pracach użytecznych na rzecz środowiska, itp.,
7)przestrzegać zasad kultury współżycia, aby nie naruszać godności własnej i godności innych,

dbać o własne życie, zdrowie, higienę osobistą,
9)przestrzegać zakazu palenia papierosów, używania narkotyków i picia alkoholu w każdej postaci,
10)w czasie lekcji nie używać telefonów komórkowych, dyktafonów itp.,
11)strojem obowiązującym jest mundurek, szyty wg określonego wzoru,
12)być schludnie i estetycznie ubranym; nie farbować włosów, nie stosować makijażu, nie malować na kolorowo paznokci, nie nosić cennej i stwarzającej niebezpieczeństwo biżuterii,
13)zmieniać obuwie na higieniczne i bezpieczne,
14)w dniu, w którym odbywają się uroczystości szkolne: uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, Dzień Edukacji Narodowej, 11 Listopada; Święto Niepodległości, Spotkanie Wigilijne, 3 Maja, uczeń ma obowiązek przyjść do szkoły w stroju galowym,
15)dbać o kulturę języka, nie używać wulgaryzmów,
16)okazywać szacunek każdemu człowiekowi, a szczególnie rodzicom, wychowawcom i ludziom starszym; pomagać starszym, słabszym, młodszym,
17)być tolerancyjnym wobec innych poglądów, postępować uczciwie i zdecydowanie reagować na zło,
18)współdziałać w kształtowaniu właściwych stosunków w zespole klasowym,
19)wzbogacać życie klasy i szkoły swoją wiedzą, inicjatywą, zdolnościami, kulturalnym sposobem bycia,
20)wypełniać odpowiedzialnie przyjęte na siebie i nałożone obowiązki oraz dbać o wspólne dobro; utrzymanie porządku, czystości i estetycznego wyglądu pomieszczeń i otoczenia szkoły,
21)dbać o poprawne kontakty z nauczycielami na zasadach wzajemnego zaufania i szacunku,
22)przestrzegać obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy,
23)przedkładania zwolnień lekarskich całorocznych i semestralnych z wychowania fizycznego wystawianych tylko przez lekarzy poradni specjalistycznych.
§ 39. KARY1.Uczeń może otrzymać karę za nieprzestrzeganie statutu szkoły.
2.Rodzaje kar:
a)upomnienie wychowawcy klasy,
b)upomnienie i nagana dyrektora szkoły,
c)zawieszenie prawa ucznia do reprezentowania szkoły na zewnątrz (udziału w konkursach, rozgrywkach sportowych),
d)obniżenie oceny zachowania,
e)przeniesienie do równoległej klasy w szkole,
f)zawieszenie w prawach ucznia,
g)skreślenie z listy uczniów.
3.Kary określone w ust. 2 pkt. a-d udziela dyrektor na wniosek wychowawcy.
4.W każdym rodzaju sporu obowiązuje zasada negocjacji opierająca się na wzajemnym poszanowaniu partnera.
5.Spory winny być rozstrzygane przy udziale zainteresowanych stron.
6.Podjęcie decyzji w sprawach spornych musi nastąpić w ciągu 14 dni.
7.Organem podejmującym ostateczną decyzję w sprawach spornych jest Dyrektor szkoły po porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
8.Kary wymienione w punktach 3 i 4 uchwala Rada Pedagogiczna. Przed ich zastosowaniem dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę z uczniem i jego rodzicami.
9.Kara nie może naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia.
10.Wychowawca klasy ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia rodziców ucznia o zastosowanej wobec niego karze. Uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się od zastosowanej kary do Rady Pedagogicznej w ciągu 3 dni od jej ogłoszenia. Od decyzji Rady Pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z postanowieniami Statutu Szkoły, zdaniem ucznia lub jego rodziców, mogą oni odwołać się do organu prowadzącego szkołę lub Rzecznika Praw Ucznia.
11.Wykonanie kary może zostać zawieszone na czas próby, nie krótszy niż roku,
na wniosek wychowawcy, pedagoga lub samorządu uczniowskiego.
12.Uczeń ma prawo odwołać się od kar osobiście lub za pośrednictwem rodziców odpowiednio do dyrektora szkoły lub rzecznika praw ucznia.
13.Kara skreślenia z listy uczniów może być stosowana wyłącznie za:
-udowodnione spożycie alkoholu na terenie szkoły lub przebywanie na terenie szkoły w stanie po spożyciu alkoholu oraz przebywanie w stanie po spożyciu alkoholu na imprezach organizowanych przez szkołę,
-za posiadanie, rozprowadzanie lub używanie narkotyków na terenie szkoły i poza nią,
-za stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej wobec rówieśników, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
-za przekroczenie 50% nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach edukacyjnych.§ 40. SKREŚLENIE Z LISTY UCZNIÓWProcedura postępowania w wypadku skreślenia ucznia z listy uczniów.
1.skreślenie ucznia z listy uczniów może nastąpić tylko w wypadkach przewidzianych w statucie szkoły.
2.fakt zaistnienia zdarzenia skutkującego skreśleniem z listy uczniów należy udokumentować poprzez sporządzenie notatki urzędowej, którą podpisują: sporządzający i uczeń.
3.decyzję o skreśleniu z listy uczniów podejmuje Rada Pedagogiczna.
4.dyrektor zwołuje posiedzenie Rady Pedagogicznej nie później niż siedem dni po zdarzeniu.
5.O terminie posiedzenia Rady Pedagogicznej dyrektor zawiadamia Samorząd Uczniowski. Przedstawiciel samorządu przedstawia na posiedzeniu opinię w formie pisemnej na temat sprawy. Opinia Samorządu Uczniowskiego nie jest dla Rady wiążąca, ale bez niej decyzja jest nieważna.
6.Z przebiegu posiedzenia Rady Pedagogicznej sporządza się protokół.
7.W trakcie posiedzenia dyrektor przedstawia zdarzenie oraz wskazuje powody, dla których powinno nastąpić skreślenie z listy uczniów.
8.Wychowawca i pedagog szkolny spełniają na posiedzeniu rady funkcję rzecznika ucznia. Są oni zobowiązani do przedstawienia zarówno uchybień w postępowaniu ucznia, jak również jego cech pozytywnych i okoliczności łagodzących. Nie bierze się pod uwagę wyników w nauce.
9.Decyzję o skreśleniu z listy uczniów Rada Pedagogiczna podejmuje w formie uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków rady.
10.Uchwała o skreśleniu z listy uczniów powinna zawierać:
numer (należy założyć w szkole rejestr decyzji),
oznaczenie organu wydającego decyzję,
datę wydania,
oznaczenie strony (imię i nazwisko ucznia),
oznaczenie podstawy prawnej,
treść decyzji,
uzasadnienie
podpisy: dyrektora, wychowawcy, pedagoga i prowadzącego posiedzenie Rady Pedagogicznej.
11.Decyzję o relegowaniu ze szkoły należy przekazać uczniowi oraz rodzicom lub dostarczyć w formie listu poleconego.
12.Od decyzji Rady Pedagogicznej przysługuje uczniowi odwołanie, o czym należy go pouczyć w uchwale.
13.Odwołanie, uczeń lub rodzice mają pr5awo składać w terminie siedmiu dni od daty doręczenia decyzji.
14.Odwołanie wnosi się do organu nadrzędnego za pośrednictwem dyrektora.
15.W odwołaniu uczeń powinien wskazać zaskarżaną decyzję, zarzuty stawiane tej decyzji oraz ich uzasadnienie.
16.W przypadku, gdy po zapoznaniu się z odwołaniem ucznia dyrektor stwierdzi, że decyzja Rady była nie w pełni uzasadniona może ją uchylić. Uchylenie decyzji następuje w formie pisemnej. W przeciwnym wypadku odwołanie wraz z aktami sprawy dyrektor niezwłocznie przesyła do organu nadrzędnego.
17.organ nadrzędny uchyla decyzję Rady bądź też utrzymuje ją w mocy. Po uchyleniu decyzję uważa się za niebyłą.
18.Decyzja wydana na skutek odwołania jest prawomocna i podlega wykonaniu natychmiast po jej wydaniu. Decyzja ta może być zaskarżona tylko w drodze skargi do NSA na zasadach ogólnych.
19.W trakcie postępowania uczeń ma prawo uczęszczać do szkoły, aż do otrzymania prawomocnej decyzji o skreśleniu z listy uczniów.
20.Niedopuszczalne jest wydanie ponownej decyzji w tej samej sprawie.