Po pierwsze to ja nie pracuję na kolei, to tylko moje zainteresowanie które jakoś staram się rozwijać
.
Ale na pytania odpowiadam:
Maszynista prowadząc pociąg w zasadzie nie ma wpływu na tor jazdy. To jak są ułożone rozjazdy (i na który tor na stacji wjeżdża pociąg) decyduje dyżurny na nastawni (czyli w miejscu sterowania rozjazdami, sygnalizatorami itp), chyba, że są rozjazdy z wajchą - wtedy trza się zatrzymać, wysiąść, przełożyć wajchę i jazda
.
Czy lubię tę pracę - jak napisałem, nie pracuję na kolei (aktualnie studiuję
), aczkolwiek nie ukrywam że w jakimśtam stopniu chciałbym trochę na tym stanowisku popracować.
Samobójcy na torach - z opowieści słyszałem że są takie przypadki, zdarzają się też pijani na torach. Generalnie pociąg ma dużą masę i ciężko wyhamować zwłaszcza jak się zauważy kogoś na odległość 100 m. Drogi hamowania pociągów są obliczane na setki metrów, więc najczęściej albo pociąg wlecze delikwenta jakieś 200 metrów, albo delikwent leży na torach pod wagonami.
Ciekawostki - hmm co by was tu mogło zainteresować
. Może napiszę coś o sygnalizacji. Otóż wszyscy wiedzą jak wygląda sygnalizacja na ulicy dla samochodów - 3 światła i tyle. Na kolei stosuje się 5 kolorów świateł: czerwony, pomarańczowy, zielony, biały i niebieski. Stosuje się różne kombinacje świateł. Oczywiście czerwone=stop. Podstawowych sygnałów wyświetlanych na typowych semaforach jest 17. Białe i niebieskie światło to sygnały dla jazd manewrowych (np. lokomotywa dołączająca wagon do składu, przetaczanie wagonów po stacji) - niebieskie - stop, białe - można jechać.
Na stronie
http://kolej.krb.com.pl/ znajdują się dokładnie przepisane instrukcje (przepisy) kolejowe. Od sygnalizacji jest instrukcja E1 - tam znaleźć można objaśnienia odnośnie każdego sygnału stosowanego na kolei.